"Op je plaat" Meeuwenplaat JO17.2 – Vierpolders JO17. (uitslag: 5-2)

Meeuwenplaat JO17-2

5 september 2020 12:30

De titel lijkt een simpele samenvatting van alleen een  score  maar dat is niet zo.Als je het volgende verslag hebt gelezen dan wordt duidelijk dat niet alleen Vierpolders “op zijn plaat” ging.

Beide partijen begonnen redelijk. Achteraf gezien was het nog niet eens wachten op wie de sterkere was maar wie de zwakkere. Vierpolders had geen antwoord op de aanvallen van Meeuwenplaat. Het antwoord werd ook niet gevonden. Met telkens terugtrekken om te verdedigen was het wachten op een doelpunt of een penalty. Die kwam er dan ook. Na 17 minuten. 1-0. Meeuwenplaat speelde niet goed maar Vierpolders ging veel te veel mee in het spel. Toch probeerde Vierpolders met alle inzet de wedstrijd te kantelen. Dion schoot voorlangs. Twee minuten later gaf Roeland vanaf de achterlijn de bal voor. Timo Poot was voor de goal. 1-1. Goed voetbal! Dit was het kantelpunt. ‘had het kunnen zijn. Meeuwenplaat was zichtbaar (en hoorbaar) uit balans. Daniel plukte de bal na een hoekschop. Maar Vierpolders kon de wedstrijd niet naar zich toe trekken.De bal belandde in de zestien. Meeuwenplaat kon veel te makkelijk aanleggen:2-1. Twee minuten later wéér in een kansrijke positie: 3-1. En een paar minuten later wéér maar nu alleen op de keeper: 4-1. Regelmatig hoorde ik in deze stadse setting sirenes voorbij komen.  In gedachten hoorde ik de alarmbellen rinkelen op het veld …Een handsbal. De scheidsrechter twijfelde en ging weer in gesprek met de grensrechter. Deze overlegmomenten zouden de héle wedstrijd domineren en uit het ritme halen. Timo Poot nam de penalty: 4-2.

Dit mag je niet verliezen. Dat was nog de gedachte in de rust op het veld. Tweede helft. Vierpolders zette meer druk maar het duurde te lang. Er werd aan beide kanten niet meer gescoord. Vierpolders kon het niet en Meeuwenplaat wilde niet. Hiermee miszeg ik niets want ik onderbouw dit met de absurde hoeveelheid onderbrekingen, wissels en overlegmomenten door de scheidsrechter. De wedstrijd was en bleef uit haar ritme. Vierpolders ontwikkelde wel aanvallen maar het wilde niet lukken. De laatste tien minuten zette Vierpolders werkelijk aan en creëerde wèrkelijk kansen voor de goal. Dit was goed om te zien maar de bal wilde er niet meer in. Misschien wilde ook de bal zijn medewerking niet meer verlenen om er een goede wedstrijd van te maken. Met déze laatste tien minuten had je Meeuwenplaat van de kaart gespeeld … Een gedachte.

Maar Vierpolders kwam  niet in de wedstrijd. Roeland verdedigde een doorgebroken reus en werd met twee gestrekte benen aangepakt. Hij moest geblesseerd het veld af en de scheidsrechter deed het af met een achterbal. Op je plaat. Roeland was overigens niet de enige. Meeuwenplaat maakte 5-2. Hierna floot de scheidsrechter voor tijd rekken bij de Meeuwenplaatkeeper. Terecht. Er volgde een toneelstuk. Meeuwenplaat zou winnen en Vierpolders kon niet meer winnen  maar daar ging het allang niet meer om. Meerdere aspecten van voetbal, meerdere aspecten van een sport,  waren deze middag op hun plaat gegaan. Vandaar de titel. Jammer.