“Kampioen op eigen veld ” Vierpolders JO19. 1 – Kethel Spaland 19.2 (uitslag: 2-0)

Kethel Spaland, vv JO19-2

4e klasse (2e fase) 09*

16 december 2023 10:00

H.G. Twickler

Vandaag speelde Vierpolders tegen Kethel Spaland uit Schiedam. Nog tijdens deze wedstrijd zou concurrent Transvalia uit spelen tegen SC Botlek. Met slechts een monsterscore kon Transvalia de eerste plaats afnemen van Vierpolders.

Ryan was met zijn eigen team uit naar Herkingen. Pieter leidde derhalve het team en kreeg hulp van Nicky als vlagger – een bekende trainer voor dit team. Daartussen scharrelde ondergetekende om verslag te doen van deze wedstrijd. Het was geen goed weer voor foto’s maar ze voegen toch iets toe aan het gevoel van de ochtend. Ik weet nog goed dat trainer Nicky omlaag moest kijken naar zijn jonge spelers in de “F”. Inmiddels was er wel wat veranderd. Mooi om te zien.

De wedstrijd. Vierpolders kon het spel niet naar zijn hand zetten in de eerste helft en kwam nauwelijks bij de goal. Kethel wel. Hoewel er geen direct gevaar ontstond zou een achterstand Vierpolders behoorlijk in de problemen brengen. Zowel verdedigend als aanvallend was Vierpolders niet “duurzaam” genoeg. De afronding was er te weinig. Kethel was dan niet de tegenstander die de wedstrijd zonder meer kon winnen maar ongevaarlijk waren ze allerminst. Het deed mij goed om te zien dat aan beide kanten de discipline werd gehandhaafd. “Hou je mond (plus alle synoniemen)” werd veelvuldig gehoord en zorgde voor een wedstrijd die binnen alle grenzen werd gespeeld. Langzaam wist Vierpolders iets meer de weg naar de goal te vinden maar we gingen met een 0-0 stand de rust in.

De enige oplossing was nòg meer druk zetten en dat gebeurde dan ook. Maar Schiedam liet dit niet zomaar gebeuren. Spannend. Armani kwam alleen op de keeper maar schoot helaas over. Toch was de hoop en overtuiging inmiddels wel gaan groeien maar er moesten punten worden binnengehaald. Toen Jaïr dan eindelijk een mooie aanval verzilverde en schitterend binnenschoot was Vierpolders eindelijk vrij. Meer en meer werd er aangevallen en druk gezet. Na een spannende aanval schoot Tyro uit een moeilijke hoek de 2-0 binnen. Vierpolders ontplofte maar het gevoel was dubbel. Was dit genoeg om winterkampioen te worden? Het onwerkelijke scenario wat in gedachten speelde leek hoogst onwaarschijnlijk en dus werd er gevierd na afloop. Begrijpelijk.

Mijn complimenten aan Kethel Spaland. Zij deden er alles aan om de wedstrijd goed te laten verlopen. Schiedam had – naar zeggen - een betrekkelijk jong team en moest uiteindelijk verliezen van een meer ervaren team Vierpolders. Hoe zij hiermee omgingen, hun felicitaties en reacties vond ik zéér sympathiek. Ik hoop van harte dat hun team samen groeit en in kracht de komende jaren prijzen mag winnen.

Wat rest. Enige tijd later bleek Transvalia met maar liefst 0-11 SC Botlek te hebben verslagen en dit was precies genoeg om de eerste plaats in deze competitie af te nemen van Vierpolders.

Hoe dan ook. Wat staat is een knappe prestatie van JO19. Mijn felicitaties!