“klein en groot” Vierpolders JO19.1 – Hekelingen JO19.3 (uitslag: 3-1)

v.v. Hekelingen JO19-3

4e klasse (2e fase) 10

30 november 2022 19:30

Anoniem

Sinterklaas is weer in het land en dan zijn alle kindertjes behóórlijk opgewonden.

Dan kun je wel een scheidsrechter gebruiken. Hoewel…? Iran en de V.S. speelden een mooie en boeiende wedstrijd. Respect voor twee landen die soms op voet van oorlog leven. Mijn eigen klas speelt in de pauze al maanden zonder scheidsrechter en dat verloopt prima. Maar je moet reëel zijn. Sinterklaas is weer in het land en we weten allemaal wat dat met de kindertjes doet – klein èn groot. Spanning dus.

In de avond met behoorlijk wat publiek. Vierpolders nam het initiatief maar had moeite om situaties uit te spelen. Hekelingen werd naar de eigen helft gedrukt. Na twintig minuten schoot Jaïr de bal in de hoek maar de keeper tikte nog net van de lijn. Hekelingen was ondertussen al begonnen met praten. De scheidsrechter onderbrak regelmatig het spel. Halverwege nam Dani een vrije trap en schoot van afstand direct binnen. De temperatuur steeg direct naar een kookpunt want was dit volgens de regels? Het punt werd geteld. 1-0. Even later stormde Armani op links naar de goal. De keeper hield het schot. Roeland was in de achtervolging en schoot alsnog via de binnenkant paal fraai binnen. Geen twijfel mogelijk: 2-0. Vierpolders ging steeds completer spelen.
Maar ja … het is Sinterklaastijd. Spanning dus. Er was discussie over beslissingen maar wat uiteindelijk telt is hoe je hiermee omgaat. Een Hekelingenspeler mocht vertrekken na een overtreding, Pascal liet zich makkelijk verleiden en zo mochten twee spelers het veld verlaten. Negatief gedrag is besmettelijk.

Rust? Nou nee …  Om de temperatuur omlaag te krijgen volgde een overleg in de bestuurskamer. Ik vermoed dat Sinterklaas hierbij aanwezig was want toen de tweede helft begon was iedereen weer dikke vrienden.

De stemming was helemaal terug toen Hekelingen de 2-1 scoorde. Een goede aanval die Vierpolders niet meer kon herstellen. Armani raakte de lat. De bal werd van de lijn gehaald. Mooi voetbal. Maar Hekelingen was niet ongevaarlijk. De bal belandde op de lat. Daniel was alert.

Ineens sloeg de vlam in de pan op de helft van Hekelingen. Héél veel zwaaiende armen. Redenen genoeg voor emotie maar onder de streep onnodig om op deze manier te reageren. Besmettelijk? Ik zag de ene speler na de andere ten strijde trekken terwijl een ander rustig op de middellijn ging zitten wachten. Fascinerend. Terug naar het voetballen. Lennart werkte zich in een kansrijke positie maar schoot naast. Jaïr schoot naast. Vierpolders wilde de wedstrijd veilig stellen. Dat gebeurde ver in de extra tijd.  Links voor de goal kwam Jaïr in positie. Hij schoot rechts binnen, binnenkant paal. Een mooi doelpunt. De wedstrijd was uiteindelijk voetballend gewonnen en zo hoort het ook.

Foto’s kon ik nauwelijks maken op dit tijdstip. De trainers van beide teams wil ik nog wel even vermelden. Een ontspannen avondje voor hen kon je het niet noemen. Tegen het einde van de wedstrijd was het ook nog eens een flinke puzzel om het veld te bezetten. Wat respect is wel op zijn plaats.