"Werkhouding (de harmonika)" Vierpolders JO17.1 - Melissant JO17.1 (uitslag: 10-0)

Melissant JO17-1

4e klasse (2e fase) 11

19 februari 2022 11:15

W.S. Haesakkers

Al ben je nog zo intelligent – met een verkeerde werkhouding redt je het niet. Dat werd vorige week pijnlijk zichtbaar. Vierpolders had bij OHVV uit de intelligentie om de wedstrijd te winnen maar het ontbrak aan de juiste werkhouding. Ook vandaag lagen er genoeg kansen als je de ranglijst bekijkt. Nu was de werkhouding  verbeterd en kon Vierpolders het spel controleren en  doen wat je mag verwachten: winnen!

Toegegeven. Melissant maakte het niet héél moeilijk maar vorige week lukte het maar niet om hier gebruik van te maken. Nu wel. Gelegenheidsgeneraal Pieter was duidelijk in de kleedkamer. Hij wilde een harmonika zien. De drie velden moesten meebewegen met het spel en niet toekijken wat er gebeurde. Helder. Jaap Tuk hanteerde vandaag de vlag.
Vierpolders begon goed maar niet goed genoeg. Vorige week ontwikkelde dit tot een trauma. Nu werd gelukkig met een kwartier de ban gebroken. Dion was al een keer dichtbij maar nu was hij vast besloten een onmogelijke bal te spelen: 1-0. Het werd wel duidelijk dat Vierpolders aandrong. Timo op de keeper. Armani in tweede instantie: 2-0. Dit zag er goed uit. Timo kwam op gang: 3-0 en 4-0. Na een half uur lanceerde Luuk ineens een strakke bal net binnen de paal. Zonder twijfel binnengeschoten: 5-0. Timo zorgde nog voor de 6-0 en Lou voor de 7-0 en dat was behoorlijk volgens plan. Na de rust bleven er 12 man over dus was het goed om in de eerste helft orde op zaken te stellen. In de rust zette Pieter het systeem om naar een 4-4-2.

Mede hierdoor stond Vierpolders in ieder geval solide voor mogelijk zwaar weer. Melissant wilde zéker maar bracht Vierpolders niet in grote moeilijkheden. Na een dikke 10 minuten was er een handige combinatie tussen Kristian en Dion: 8-0. Daniel moest langzaamaan meer werk verrichten en Vierpolders verslapte wat. Langdurig gerommel op één plek, te korte of te lange ballen en (persoonlijk uitgelegd door de generaal) elkaar uit positie spelen. Toch was de houding goed en liet Vierpolders zien dat je de wedstrijd voetballend kunt controleren. De harmonika werkte beter. Er was meer strijd op het middenveld. Dani scoorde met een lage bal de 9-0. Tot slot bekroonde de immer hard werkende Armani de wedstrijd met 10-0. Een verdiende goal.

Als assistent-coach (zonder enige carrièrekansen) had ik vandaag een kijkje in de kleedkamer. Interessant, vooral de thema’s die voor de wedstrijd besproken worden. De afwezige òf aanwezige mindset. Of het wanhopig zoeken naar de juiste mindset. De warming up of dachten sommigen dat het een cooling-down was? Hoe dan ook. Met het fluitje van de scheidsrechter was iedereen ineens keurig bij de les en zó moet het. Ik snap nu waarom de wedstrijd begint met een fluitsignaal.