"samenhang" OVV JO17.2 - Vierpolders JO17.1 (uitslag: 1-1)

OVV JO17-2

27 november 2021 11:15

G. van der Ent

Sportpark OVV
Zwartelaan 10
3233AX
OOSTVOORNE
tel. 0181-482215

Op het laatste moment moest onze tweede keeper onder de lat. Van JO14 kwam Samsom het team ondersteunen. Vierpolders maakte een buitengewoon moeilijke start maar groeide in de wedstrijd. Vandaag zagen we een team met iedere speler op zijn plek en een ijzersterke samenhang op een ijzig koud en nat veld.

OVV kwam na de aftrap als een stortvloed over Vierpolders. Binnen twee minuten kon Luuk een schot op doel nog weg tikken maar de bal bleef bij de goal. Er werd onvoldoende gereageerd en toen stond het inééns 1-0. Dit zag er niet goed uit. Het kunstgras zorgde voor glijdende ballen en bewerkelijke passes.
Maar Vierpolders hield stand. Steeds beter werd onder de druk van OVV uitgespeeld. Vierpolders liet zich niet imponeren. Het balbezit duurde steeds langer. Samenspel werd steeds beter. De opbouw voor een aanval ging steeds planmatiger. Anouk gaf een prima voorzet op links. Dion kopte naast. Daarna weer Anouk met zelf een schot op doel. OVV had een redelijk voorspelbare strategie  (“kick and rush” volgens de voetbalkenner aan de kant.) maar Vierpolders stond goed als geheel. Samenhang. Wat ging nog niet goed? Ballen kwamen in de eindfase van de aanval toch net niet goed aan. Maar dat was een kwestie van tijd. Gaandeweg de eerste helft had ik de indruk dat de wedstrijd niet liep zoals OVV wilde. Spanning en nervositeit was merkbaar en soms ook hoorbaar.

De tweede helft. Werd deze achterstand een kostbare fout? Uiteindelijk niet. Vierpolders groeide. Ik zag individuele acties op alle posities zowel verdedigend als aanvallend.  Betrokkenheid en wilskracht om niet te verliezen. Nu kwamen de ballen steeds beter aan en dat zorgde voor meer en meer aanvallen op het doel. Samsom op links voorlangs. Timo van afstand over. Timo op de keeper. Na twintig minuten wéér een gevecht op de rand van de zestien. Timo geeft ineens de bal kort aan Amani die niet twijfelt en de bal feilloos inschiet: 1-1. Een heerlijk warm moment op een ijskoude ochtend. Kort erna werd OVV bijna kapot geschoten. Samsom raakte de paal. Dit scheelde maar weinig … Ik zag de aanval als een stel wespen naar hun prooi zwermen. Onvermoeibaar. Vierpolders kon OVV voldoende tegenhouden maar er volgde nog vele ijskoude momenten. Alleen op de keeper stuurde nu OVV af op een beslissing. Luuk  bewoog niet en dat was precies goed want het schot was rècht op de keeper. Koude momenten. Xander schoot van afstand. Over. Maar al deze pogingen hadden er zómaar in kunnen gaan. Eindstand: 1-1. Wederom had iedereen bergen werk verzet en gezorgd voor een onderlinge samenhang. Vanaf de zijlijn vind ik dit héél knap. Gefeliciteerd met deze schitterende wedstrijd.

De terugweg. In de auto hoorde ik nog een interessante gedachte van ons vrouwelijke teamlid. Vierpolders gaat bij “zwakkere” tegenstanders vaak mee in het spel en brengt zich daardoor in moeilijkheden. Iets om mee te nemen.Vandaag was dit niet het geval. Vierpolders had een antwoord op het spel van OVV en speelde als een team onder de druk uit. Héél knap en mooi om mee te maken. Een zaterdag om niet te vergeten.